چگونه میتوانید از صحت روش تجزیه و تحلیل داده ها اطمینان حاصل فرمائید؟
شاخه های مختلف علوم برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های مختلفی مانند روش های ذیل استفاده می نمایند:
رساله و پایان نامه، نتیجه ماندگار کار علمی یک دانشجو بعد از طی تحصیلات عالیه به حساب می آید که تا سالیان دراز می تواند مورد استفاده وی و سایر پژوهشگران و ذینفعان قرار گیرد.
لذا انتخاب موضوع مناسب، به عنوان نخستین قدم برای انجام یک پایان نامه مناسب، امری حیاتی محسوب می شود.
برای رسیدن به موضوع مناسب برای پایان نامه، محقق ابتدا باید سه حوزه اصلی مرتبط با خودش را مرور کرده و نکات مهم آن را یادداشت نماید. این سه حوزه عبارتند از:
1-اندازه کاغذ به کار رفته A4 استاندارد به صورت یکرو و در برخي از دانشگاهها دورو باشد.
2-پایان نامه از بالا به پایین به ترتیب شامل:
"نام دانشگاه "-"گروه مهندسی کامپیوتر"-"عنوان پایان نامه"-"استاد راهنما"-"ارائه دهنده"-فصل و سال.
3-ترتیب قرار گرفتن مطالب به صورت زیر می باشد:
پایان نامه تدوین نقشه استراتژی معاونت بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن ( BSC )
| حجم فایل : ۷٫۲ مگابایت | تعداد صفحات : ۲۹۵ |
چکیده:
اهمیت اندازه گیری عملکرد برای سازمان ها مشخص شده است و
بسیاری ازسازمان ها نیز هم اکنون نقشی مهم ایفا می کند ، زیرا یکی از مهمترین راه
بدست آوردن اطلاعات برای تصمیم گیری در سازمان است ( مدیریت خدمات مدیران ایران
خودرو ، ۱۳۸۵) هدف این
تحقیق تدوین نقشه تدوین نقشه استراتژی معاونت بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو
با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن (BSC) است.
مدیریت استراتژی، رویکردی است که زاییده عصر تغییرات سریع است و میتوان آن را یک
نوع دیدگاه و فنی برای برنامهریزی و انعطافپذیر در مقابل تغییرات سریع به شمار
آورد که امروزه یکی از ابزارهای توانمند در این حوزه کارت امتیازی متوازن به حساب
میآید و کارت امتیازی متوازن می تواند در تمام مراحل مدیریت استراتژی به خوبی
ایفای نقش کند و در این تحقیق ،کارایی این مدل در ارزیابی عملکرد مدیریت در سازمانهای
مختلف مورد توجه قرار گرفته است و روند اجرایی برنامهریزی استراتژیک را به کمک
کارت امتیازی متوازن تا تدوین و رسم نقشه استراتژی و تعیین شاخصهای عملکردی در
معاونت بازاریابی و فروش ایران خودرو به تصویر کشیده می شود.
این تحقیق از نظر هدف کاربردی و جمع آوری داده ها از روش توصیفی-استنباطی می باشد و از ابزار پرسشنامه در قالب مقیاس پنج رتبه ای لیکرت استفاده گردیده است . از کلیه ۲۱۰ نفر پرسنل معاونت بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو سنجش بعمل آمده است و با استفاده از روش آمار ناپارامتریک t استیودنت و تقریب نرمال در سطح معنی داری پنج درصد میانگین نمرات پاسخ دهندگان با مقدار ثابت سه مقایسه شده اند . نتایج کسب شده حاکی از بالابودن سطح خدمات می باشد ولیکن برخلاف انتظار منظر مشتری امتیاز مناسب را بدست نیاورد و می بایست نوع نگاه به مشتری تجدید نظر قرار گیرد با تشکیل جلسات مستمر با نمایندگی ها و نظارت کامل بر نمایندگی ها و ایجاد سیستم تشویق در بکارگیری ظرفیت و توانمند سازی معاونت بازاریابی و فروش موثر است و سرعت در ارائه خدمات به مشتریان قابل توجه است. افزایش روش های بازاریابی و فروش ، افزایش تنوع و سطوح سرویس دهی ، اصلاح روش قیمت گذاری جهت مشتریان کار پسندید ای است. انگیزش های مالی در معاونت بازاریابی و فروش در سطح مطلوبی می باشد اما منظر رشد و یادگیری امتیاز پایین را کسب نمود .معاونت بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو نیاز به برنامه مدون سالیانه از پیش تعیین شده برای هزینه نمودن اعتبارات دارد و می بایست در آن راستا حرکت نماید و همچنین کارکنان ، ساختمان ، تجهیزات و امکانات اداری با ماموریت تعریف شده تناسب ندارد.
۱-۱-مقدمه
تمامی سازمانها با هر نوع فعالیتی تحت تأثیر شرایط
محیطی قرار دارند و در واقع محیط خارجی نقطه آغاز استراتژی است. مدیریت استراتژی،
رویکردی است که زاییده عصر تغییرات سریع است و می توان آن را یک نوع دیدگاه ، فنی
برای برنامه ریزی و انعطافپذیری در مقابل تغییرات سریع به شمار آورد که امروزه
یکی از ابزارهای توانمند در این حوزه کارت امتیازی متوازن به حساب می آید. کارت امتیازی
متوازن می تواند در تمام مراحل مدیریت استراتژی به خوبی ایفای نقش کند و کارایی
این مدل در ارزیابی عملکرد مدیریت در سازمانهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است.
گفتگو و تعامل میان مدیران با ایجاد تصویری از این ارتباطات را نقشه استراتژی می نامیم ،اکنون دریافته ایم که نقشه استراتژی به عنوان ابزاری بصری از روابط علی اجزای استراتژی یک سازمان ،به اندازه کارت امتیازی متوازن به مدیران شناخت می دهد .
۱-۲-کلیات
تعریف ارزیابی عملکرد و نقشه استراتژی
پروفسور رابرت كاپلان و دكتر ديويد نورتون با درک الزامات
و نيازمندي هاي سازمان هاي نوين و براي اجراي اثربخش استراتژي و ايجاد يك سيستم
جامع مديريت و بهبود عملكرد، در سال ۱۹۹۲ سيستم مديريتي نويني را تحت عنوان كارت امتيازي متوازن، معرفي
نمودند. سيستم مديريتي کارت امتيازي متوازن، به عنوان چارچوب جامع ارزيابي عملكرد
و پيش برد استراتژي، مطرح بوده كه به ايجاد توازن بين اهداف كوتاه مدت و بلند مدت،
سنجههاي مالي و غير مالي، عملكرد داخلي و خارجي، ذينفعان دروني و بيروني، شاخص
هاي هادي و تابع عملكرد، منجر ميشود. كارت امتيازي متوازن چارچوب اثبات شده اي
است كه استراتژي سازمان را تشريح و عملياتي مي كند (کریلمنو ماخیجانی ،۲۰۰۸; نیون ۲۰۰۶ ).
اعتقاد بر اين است كه بهترين راه ترسيم نقشه استراتژي استفاده از رويكرد بالا به پايين است. به اين معنا که مديران سازمان، مي بايست ابتدا فرایند تدوين و طراحي برنامه استراتژيک سازمان را به انجام برسانند و با استفاده از برنامه استراتژيک تدوين شده، اهداف کليدي (استراتژيک) را استخراج و در مناظر تدوين شده قرار داده و روابط علّت و معلولي بين آنها را برقرار نمايند. ترسيم نقشه استراتژي، مهمترين مولفه براي ايجاد كارت امتيازي متوازن است. ترسيم ساختار اهداف استراتژيك و كليدي سازمان، شالوده و مبناي كارت امتيازي متوازن را تشكيل ميدهد كه به عنوان وجه تمايز سيستم مديريتي كارت امتيازي متوازن با ساير تكنيك ها مي باشد. ترسيم درست نقشه استراتژي، باعث ميشود كه سنجهها، اهداف كمّي و طرح هاي ابتكاري سازماني به صورت كاربردي تري انتخاب شوند(اسمیت ، ۲۰۰۶ ).