پایان نامه تدوین نقشه استراتژی معاونت بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن ( BSC )
| حجم فایل : ۷٫۲ مگابایت | تعداد صفحات : ۲۹۵ |
چکیده:
اهمیت اندازه گیری عملکرد برای سازمان ها مشخص شده است و
بسیاری ازسازمان ها نیز هم اکنون نقشی مهم ایفا می کند ، زیرا یکی از مهمترین راه
بدست آوردن اطلاعات برای تصمیم گیری در سازمان است ( مدیریت خدمات مدیران ایران
خودرو ، ۱۳۸۵) هدف این
تحقیق تدوین نقشه تدوین نقشه استراتژی معاونت بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو
با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن (BSC) است.
مدیریت استراتژی، رویکردی است که زاییده عصر تغییرات سریع است و میتوان آن را یک
نوع دیدگاه و فنی برای برنامهریزی و انعطافپذیر در مقابل تغییرات سریع به شمار
آورد که امروزه یکی از ابزارهای توانمند در این حوزه کارت امتیازی متوازن به حساب
میآید و کارت امتیازی متوازن می تواند در تمام مراحل مدیریت استراتژی به خوبی
ایفای نقش کند و در این تحقیق ،کارایی این مدل در ارزیابی عملکرد مدیریت در سازمانهای
مختلف مورد توجه قرار گرفته است و روند اجرایی برنامهریزی استراتژیک را به کمک
کارت امتیازی متوازن تا تدوین و رسم نقشه استراتژی و تعیین شاخصهای عملکردی در
معاونت بازاریابی و فروش ایران خودرو به تصویر کشیده می شود.
این تحقیق از نظر هدف کاربردی و جمع آوری داده ها از روش توصیفی-استنباطی می باشد و از ابزار پرسشنامه در قالب مقیاس پنج رتبه ای لیکرت استفاده گردیده است . از کلیه ۲۱۰ نفر پرسنل معاونت بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو سنجش بعمل آمده است و با استفاده از روش آمار ناپارامتریک t استیودنت و تقریب نرمال در سطح معنی داری پنج درصد میانگین نمرات پاسخ دهندگان با مقدار ثابت سه مقایسه شده اند . نتایج کسب شده حاکی از بالابودن سطح خدمات می باشد ولیکن برخلاف انتظار منظر مشتری امتیاز مناسب را بدست نیاورد و می بایست نوع نگاه به مشتری تجدید نظر قرار گیرد با تشکیل جلسات مستمر با نمایندگی ها و نظارت کامل بر نمایندگی ها و ایجاد سیستم تشویق در بکارگیری ظرفیت و توانمند سازی معاونت بازاریابی و فروش موثر است و سرعت در ارائه خدمات به مشتریان قابل توجه است. افزایش روش های بازاریابی و فروش ، افزایش تنوع و سطوح سرویس دهی ، اصلاح روش قیمت گذاری جهت مشتریان کار پسندید ای است. انگیزش های مالی در معاونت بازاریابی و فروش در سطح مطلوبی می باشد اما منظر رشد و یادگیری امتیاز پایین را کسب نمود .معاونت بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو نیاز به برنامه مدون سالیانه از پیش تعیین شده برای هزینه نمودن اعتبارات دارد و می بایست در آن راستا حرکت نماید و همچنین کارکنان ، ساختمان ، تجهیزات و امکانات اداری با ماموریت تعریف شده تناسب ندارد.
۱-۱-مقدمه
تمامی سازمانها با هر نوع فعالیتی تحت تأثیر شرایط
محیطی قرار دارند و در واقع محیط خارجی نقطه آغاز استراتژی است. مدیریت استراتژی،
رویکردی است که زاییده عصر تغییرات سریع است و می توان آن را یک نوع دیدگاه ، فنی
برای برنامه ریزی و انعطافپذیری در مقابل تغییرات سریع به شمار آورد که امروزه
یکی از ابزارهای توانمند در این حوزه کارت امتیازی متوازن به حساب می آید. کارت امتیازی
متوازن می تواند در تمام مراحل مدیریت استراتژی به خوبی ایفای نقش کند و کارایی
این مدل در ارزیابی عملکرد مدیریت در سازمانهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است.
گفتگو و تعامل میان مدیران با ایجاد تصویری از این ارتباطات را نقشه استراتژی می نامیم ،اکنون دریافته ایم که نقشه استراتژی به عنوان ابزاری بصری از روابط علی اجزای استراتژی یک سازمان ،به اندازه کارت امتیازی متوازن به مدیران شناخت می دهد .
۱-۲-کلیات
تعریف ارزیابی عملکرد و نقشه استراتژی
پروفسور رابرت كاپلان و دكتر ديويد نورتون با درک الزامات
و نيازمندي هاي سازمان هاي نوين و براي اجراي اثربخش استراتژي و ايجاد يك سيستم
جامع مديريت و بهبود عملكرد، در سال ۱۹۹۲ سيستم مديريتي نويني را تحت عنوان كارت امتيازي متوازن، معرفي
نمودند. سيستم مديريتي کارت امتيازي متوازن، به عنوان چارچوب جامع ارزيابي عملكرد
و پيش برد استراتژي، مطرح بوده كه به ايجاد توازن بين اهداف كوتاه مدت و بلند مدت،
سنجههاي مالي و غير مالي، عملكرد داخلي و خارجي، ذينفعان دروني و بيروني، شاخص
هاي هادي و تابع عملكرد، منجر ميشود. كارت امتيازي متوازن چارچوب اثبات شده اي
است كه استراتژي سازمان را تشريح و عملياتي مي كند (کریلمنو ماخیجانی ،۲۰۰۸; نیون ۲۰۰۶ ).
اعتقاد بر اين است كه بهترين راه ترسيم نقشه استراتژي استفاده از رويكرد بالا به پايين است. به اين معنا که مديران سازمان، مي بايست ابتدا فرایند تدوين و طراحي برنامه استراتژيک سازمان را به انجام برسانند و با استفاده از برنامه استراتژيک تدوين شده، اهداف کليدي (استراتژيک) را استخراج و در مناظر تدوين شده قرار داده و روابط علّت و معلولي بين آنها را برقرار نمايند. ترسيم نقشه استراتژي، مهمترين مولفه براي ايجاد كارت امتيازي متوازن است. ترسيم ساختار اهداف استراتژيك و كليدي سازمان، شالوده و مبناي كارت امتيازي متوازن را تشكيل ميدهد كه به عنوان وجه تمايز سيستم مديريتي كارت امتيازي متوازن با ساير تكنيك ها مي باشد. ترسيم درست نقشه استراتژي، باعث ميشود كه سنجهها، اهداف كمّي و طرح هاي ابتكاري سازماني به صورت كاربردي تري انتخاب شوند(اسمیت ، ۲۰۰۶ ).
فهرست مطالب تدوین نقشه استراتژی معاونت بازاریابی و فروش شرکت
ایران خودرو با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن ( BSC )
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱-مقدمه
۱-۲-کلیات
۱-۳-بیان مساله
۱-۴-ضرورت تحقیق
۱-۵-فرضیه تحقیق
۱-۶-اهداف تحقیق
۱-۷-روش تحقیق
۱-۸-ابزار جمع
آوری اطلاعات
۱-۹-تعریف
اصطلاحات
فصل: دوم ادبیات تحقیق
مقدمه
۲-۱-بخش اول: ارزیابی عملکرد
۲-۱-۱-تاريخچه
ارزيابي عملكرد
۲-۱-۲-اهميت ارزيابي
۲-۱-۳-اهداف ارزيابي
عملكرد
۲-۱-۴-تعریف نظارت و
ارزیابی
۲-۱-۵-هدف از نظارت
بر فرایندهای اجرایی
۲-۱-۶-کاربردهای
ارزیابی عملکرد
۲-۱-۷-روش هاي
اجرايي ارزيابي عملكرد
۲-۱-۸-انواع ارزيابي
۲-۱-۹-ديدگاه هاي
سنتي و نوين در ارزيابي عملكرد
۲-۱-۱۰-محدوديتهاي
ارزيابي عملكرد در بخش دولتي
۲-۲-بخش دوم: مباني مديريت عملكرد
۲-۲-۱-تعريف مديريت
عملكرد
۲-۲-۲-جوهره مديريت
عملكرد
۲-۲-۳-قلمرو مديريت
عملكرد
۲-۲-۴-رويكرد كل نگر
به مديريت عملكرد
۲-۲-۵-هدف مديريت
عملكرد
۲-۲-۶-اصول مدیریت
عملکرد
۲-۲-۷-ملاحظات
اخلاقی
۲-۲-۸-مدیریت عملکرد
به عنوان یک فرایند تلفیقی
۲-۲-۹-یکپارچگی
عمودی
۲-۲-۱۰-یکپارچگی افقی
۲-۲-۱۱-مدیریت
عملکرد، نه ارزیابی عملکرد
۲-۲-۱۲-فرایند مديريت
عملكرد
۲-۳-بخش سوم: شاخصهای کلیدی عملکرد
۲-۳-۱-ويژگيهاي مهم
شاخص هاي كليدي عملکرد
۲-۳-۲-هفت ویژگی
اصلی شاخصهای کلیدی عملکرد
۲-۳-۳-تقسيم بندي
شاخصهای سنجش عملکرد
۲-۳-۴-طراحی
شاخصهای سنجش عملکرد
۲-۳-۵-شاخصهای
کلیدی نتیجه
۲-۳-۶-سنجه های
عملکردی
۲-۳-۷-طراحي شاخصها
۲-۳-۸-آزمونهای
پيشنهادی
۲-۳-۹-روش GQM
۲-۴-بخش چهارم: اجرای مدل
۲-۴-۱-نكات مهم در
اجراي مدل
۲-۴-۲-شرايط اجراي
طرح ارزيابي ومديريت عملكرد
۲-۴-۳-چارچوب منطقی
اجرای یک برنامه «نظارت و ارزیابی»
۲-۴-۴-استاندارد ها
و معیارهای ارزیابی و نظارت
۲-۴-۵-فرایند
ارزيابي عملكرد
۲-۴-۶-نكات مهم در
ارزیابی عملکرد
۲-۴-۷-مراحل تجزیه و
تحلیل میدانی نیروهای وارده بر فرایندهای اجرایی
۲-۴-۸-مسئول نظارت و
ارزيابي
۲-۴-۹-استفاده از یک
مشاور یا تسهیل گر بیرونی
۲-۴-۱۰-فرایند توسعه
معیارهای عملکرد
۲-۵-بخش پنجم: مدل هاي ارزيابي
۲-۵-۱-دسته بندی مدل
های ارزیابی عملکرد
۲-۵-۲-مدل هاي معرفي
شده براي ارزيابي عملكرد
۲-۵-۳-ارزشها و
مفاهيم بنيادي
۲-۵-۴-مدل اکوموس
۲-۵-۵-مدل جايزه ملي
دمينگ
۲-۵-۶-مدل های طراحی
سیستم
۲-۵-۷-آزمون عملکرد
کسب و کار
۲-۵-۸-پرسشنامه
اندازه گیری عملکرد
۲-۵-۹-فرایند ECOGRAI
۲-۵-۱۰-مدل هاي
ارزيابي كيفيت
۲-۶-بخش ششم: كارت امتيازي متوازن
۲-۶-۱-تاريخچه
۲-۶-۲-دلایل عدم
اجرای استراتژی های تدوین شده در سازمان
۲-۶-۳-منظرهاي BSC
۲-۶-۴-مزایای تدوین
و اندازه گیری استراتژی
۲-۶-۵-سیر تکامل
کارت امتیازی متوازن
۲-۶-۶-روابط علت و
معلولی
۲-۶-۷-نقشه استراتژی
۲-۶-۸-پیشینه
تحقیقات انجام شده
۲-۶-۹-روش تحقیق
ارزیابی عملکرد در بانک
۲-۶-۱۰-گزارش مصاحبه
با مدیریت کل برنامه ریزی استراتژیک وزارت نفت
۲-۶-۱۱-جشنواره شهید
رجایی
۲-۶-۱۲-کاربرد BSC در سازمانهای
غیرانتفاعی و نظامی BSC نظامی
۲-۷-بخش هفتم: مدل هاي داخلي
۲-۷-۱-مدل ارائه شده
در كتاب آشنايي با سيستم هاي ارزيابي عملكرد
۲-۷-۲-معیارهای مدل
جایزه ملی کیفیت ایران
۲-۷-۳-فرایند
ارزیابی جایزه ملی کیفیت ایران
۲-۷-۴-فرایند عمومی
خودارزیابی
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
۳-۱-مقدمه
۳-۲-ساختار کلی
روش شناسی تحقیق
۳-۲-۱-پیازه فرایند
تحقیق
۳-۲-۲-فرایند اصول
شناخت و روش تحقیق
۳-۲-۳-روش تحقیق
۳-۳-ابزار گردآوری
داده
۳-۴-چارچوب به
اجرا در آوردن تحقیق
۳-۵-روش اجرایی
طرح تحقیق
۳-۶-ابزار تجزیه و
تحلیل داده
۳-۷-جدول شناسنامه
تحقیق
۳-۸-جامعه آماری
تحقیق
۳-۹-روش نمونه
گیری تحقیق
۳-۱۰-تعریف سازمان
۳-۱۱-تعریف فرایند
۳-۱۲-فرایند انجام
تحقیق
۳-۱۳-تبیین
ماموریت، رسالت سازمان، چشم انداز، ارزش ها و تحلیل محیط داخلی، خارجی و رقابتی
۳-۱۴-شناسایی،
تدوین، برنامه ریزی استراتژی و سیاست ها
۳-۱۵-تعیین معیارها
و شاخص ها (سنجه های عملکردی)
۳-۱۶-طراحی نقشه ی
استراتژیک سازمان معاونت بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های تحقیق
۴-۱-مقدمه
۴-۲-چشم انداز
۴-۳-ماموريت
۴-۴-رسالت
۴-۵-ارزشهاي
سازماني
۴-۶-اهداف کلان
استراتژیک
۴-۷-نمونه گیری
۴-۸-دسته بندی شاخص
ها
۴-۹-منظر مالی
۴-۱۰-منظر مشتری و
بازار
۴-۱۱-منظر
فرایندهای داخلی
۴-۱۲-منظر رشد و
یادگیری
۴-۱۳-روایی
پرسشنامه
۴-۱۴-پایایی
پرسشنامه
۴-۱۵-فرضیه ها
۴-۱۶-رتبه بندی
فرضیه ها
۴-۱۷-بررسی کارت
امتیاز دهی متوازن در سطوح مختلف سازمان
۴-۱۸-استفاده از
شاخص های عملکرد برای اطمینان از اجرای استراتژی
۴-۱۹-ارتباطات نقشه
ای استراتژیک
فصل پنجم: نتیجه گیری و جمعبندی
۵-۱-مقدمه
۵-۲-فرضیه ها
۵-۳-تحلیل فرضیه
ها
۵-۴-نتایج فرضیه
ها در سطوح مختلف سازمان
۵-۵-بررسی میزان
پیشرفت استراتژی ها
۵-۶-محدودیت ها
۵-۷-شناسایی
ارزشها و نقاط قوت
۵-۸-شناسایی ضعفها
۵-۹-ارائه
پیشنهادات
فهرست منابع
پیوست ها
موفق باشيد
سعید | 1397/8/11 ساعت 18:05 |
ممنونم بسیار عالی بود
سپاس از لطف شما
|
|
parsifile.ir |
مقیسه | 1395/4/3 ساعت 22:36 |
سلام استاد . ممنون از راهنمایی شما بلاخره فارغ التحصیل شدم . بازم متشکرم
سلام - به سلامتي مبارك است ان شاا... بخشي زيادي از اين موفقيت مرهون تلاش جنابعاليست .
|
|
غلامرضا مرادي | 1395/3/6 ساعت 15:47 |
سلام استاد - بسيار كاربردي و ارزنده است . متشكرم از راهنمايي هاي شما | |
شيرزاد | 1395/3/6 ساعت 11:39 |
با سلام و عرض ادب - ضمن تشكر از ارسال فايل واقعا استفاده كردم از مطالبش . | |
امیری | 1395/1/13 ساعت 10:54 |
با سلام و احترام - استاد گرامی از ارائه مطالب ارزنده در سایتتون بویژه پایان نامه ارزنده تون متشکرم ، بسیار عالیست
با سلام - از ابراز لطف شما متشكرم .
|
|
محمد | 1394/11/12 ساعت 17:08 |
سلام - از چند منبع اين پايان نامه نوشته شده است ؟
با سلام و احترام - اين پايان نامه از 89 منبع فارسي و 41 منبع انگليسي و همچنين ساعتها كار عملي تدوين شده است .
|
|
احمدي | 1394/10/24 ساعت 11:24 |
سلام - نمره اين پايان نامه چند شده است ؟
با سلام و احترام - اين پايان نامه نمره 18 از 18 را كسب نموده و داراي گريد A مي باشد .
|
|
كامران | 1394/10/24 ساعت 11:05 |
با سلام - فايل پاور پوينت نيز موجود مي باشد يا خير
با سلام و احترام - فايل پاور پوينت و مقاله موجود مي باشد .
|
|
كامران | 1394/10/24 ساعت 11:04 |
سلام - سپاس فراوان
با سلام - خواهش
|
|
هدايتي | 1394/10/24 ساعت 11:03 |
با سلام - بسيار تاثير گذار بود در تدوين نقشه از شما متشكرم
سلام - خوشحالم از اينكه اين پايان نامه موثر بوده است .
|
|
احسان | 1394/9/29 ساعت 16:17 |
جناب آقاي مهندس فضلعلي
با سلام و احترام
از لطف شما در خصوص پايان نامه متشكرم ، بسيار پايان نامه جامع و كاملي در خصوص كارت امتيازي متوازن و تدوين نقشه استراتژي مي باشد .
با سلام - از لطف جنابعالي سپاسگزارم اين پايان نامه نتيجه 18 ماه تحقيق در خصوص كارت امتيازي متوازن مي باشد .
|
|