پایان نامه تدوین نقشه استراتژی معاونت بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن ( BSC )
| حجم فایل : ۷٫۲ مگابایت | تعداد صفحات : ۲۹۵ |
چکیده:
اهمیت اندازه گیری عملکرد برای سازمان ها مشخص شده است و
بسیاری ازسازمان ها نیز هم اکنون نقشی مهم ایفا می کند ، زیرا یکی از مهمترین راه
بدست آوردن اطلاعات برای تصمیم گیری در سازمان است ( مدیریت خدمات مدیران ایران
خودرو ، ۱۳۸۵) هدف این
تحقیق تدوین نقشه تدوین نقشه استراتژی معاونت بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو
با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن (BSC) است.
مدیریت استراتژی، رویکردی است که زاییده عصر تغییرات سریع است و میتوان آن را یک
نوع دیدگاه و فنی برای برنامهریزی و انعطافپذیر در مقابل تغییرات سریع به شمار
آورد که امروزه یکی از ابزارهای توانمند در این حوزه کارت امتیازی متوازن به حساب
میآید و کارت امتیازی متوازن می تواند در تمام مراحل مدیریت استراتژی به خوبی
ایفای نقش کند و در این تحقیق ،کارایی این مدل در ارزیابی عملکرد مدیریت در سازمانهای
مختلف مورد توجه قرار گرفته است و روند اجرایی برنامهریزی استراتژیک را به کمک
کارت امتیازی متوازن تا تدوین و رسم نقشه استراتژی و تعیین شاخصهای عملکردی در
معاونت بازاریابی و فروش ایران خودرو به تصویر کشیده می شود.
این تحقیق از نظر هدف کاربردی و جمع آوری داده ها از روش توصیفی-استنباطی می باشد و از ابزار پرسشنامه در قالب مقیاس پنج رتبه ای لیکرت استفاده گردیده است . از کلیه ۲۱۰ نفر پرسنل معاونت بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو سنجش بعمل آمده است و با استفاده از روش آمار ناپارامتریک t استیودنت و تقریب نرمال در سطح معنی داری پنج درصد میانگین نمرات پاسخ دهندگان با مقدار ثابت سه مقایسه شده اند . نتایج کسب شده حاکی از بالابودن سطح خدمات می باشد ولیکن برخلاف انتظار منظر مشتری امتیاز مناسب را بدست نیاورد و می بایست نوع نگاه به مشتری تجدید نظر قرار گیرد با تشکیل جلسات مستمر با نمایندگی ها و نظارت کامل بر نمایندگی ها و ایجاد سیستم تشویق در بکارگیری ظرفیت و توانمند سازی معاونت بازاریابی و فروش موثر است و سرعت در ارائه خدمات به مشتریان قابل توجه است. افزایش روش های بازاریابی و فروش ، افزایش تنوع و سطوح سرویس دهی ، اصلاح روش قیمت گذاری جهت مشتریان کار پسندید ای است. انگیزش های مالی در معاونت بازاریابی و فروش در سطح مطلوبی می باشد اما منظر رشد و یادگیری امتیاز پایین را کسب نمود .معاونت بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو نیاز به برنامه مدون سالیانه از پیش تعیین شده برای هزینه نمودن اعتبارات دارد و می بایست در آن راستا حرکت نماید و همچنین کارکنان ، ساختمان ، تجهیزات و امکانات اداری با ماموریت تعریف شده تناسب ندارد.
۱-۱-مقدمه
تمامی سازمانها با هر نوع فعالیتی تحت تأثیر شرایط
محیطی قرار دارند و در واقع محیط خارجی نقطه آغاز استراتژی است. مدیریت استراتژی،
رویکردی است که زاییده عصر تغییرات سریع است و می توان آن را یک نوع دیدگاه ، فنی
برای برنامه ریزی و انعطافپذیری در مقابل تغییرات سریع به شمار آورد که امروزه
یکی از ابزارهای توانمند در این حوزه کارت امتیازی متوازن به حساب می آید. کارت امتیازی
متوازن می تواند در تمام مراحل مدیریت استراتژی به خوبی ایفای نقش کند و کارایی
این مدل در ارزیابی عملکرد مدیریت در سازمانهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است.
گفتگو و تعامل میان مدیران با ایجاد تصویری از این ارتباطات را نقشه استراتژی می نامیم ،اکنون دریافته ایم که نقشه استراتژی به عنوان ابزاری بصری از روابط علی اجزای استراتژی یک سازمان ،به اندازه کارت امتیازی متوازن به مدیران شناخت می دهد .
۱-۲-کلیات
تعریف ارزیابی عملکرد و نقشه استراتژی
پروفسور رابرت كاپلان و دكتر ديويد نورتون با درک الزامات
و نيازمندي هاي سازمان هاي نوين و براي اجراي اثربخش استراتژي و ايجاد يك سيستم
جامع مديريت و بهبود عملكرد، در سال ۱۹۹۲ سيستم مديريتي نويني را تحت عنوان كارت امتيازي متوازن، معرفي
نمودند. سيستم مديريتي کارت امتيازي متوازن، به عنوان چارچوب جامع ارزيابي عملكرد
و پيش برد استراتژي، مطرح بوده كه به ايجاد توازن بين اهداف كوتاه مدت و بلند مدت،
سنجههاي مالي و غير مالي، عملكرد داخلي و خارجي، ذينفعان دروني و بيروني، شاخص
هاي هادي و تابع عملكرد، منجر ميشود. كارت امتيازي متوازن چارچوب اثبات شده اي
است كه استراتژي سازمان را تشريح و عملياتي مي كند (کریلمنو ماخیجانی ،۲۰۰۸; نیون ۲۰۰۶ ).
اعتقاد بر اين است كه بهترين راه ترسيم نقشه استراتژي استفاده از رويكرد بالا به پايين است. به اين معنا که مديران سازمان، مي بايست ابتدا فرایند تدوين و طراحي برنامه استراتژيک سازمان را به انجام برسانند و با استفاده از برنامه استراتژيک تدوين شده، اهداف کليدي (استراتژيک) را استخراج و در مناظر تدوين شده قرار داده و روابط علّت و معلولي بين آنها را برقرار نمايند. ترسيم نقشه استراتژي، مهمترين مولفه براي ايجاد كارت امتيازي متوازن است. ترسيم ساختار اهداف استراتژيك و كليدي سازمان، شالوده و مبناي كارت امتيازي متوازن را تشكيل ميدهد كه به عنوان وجه تمايز سيستم مديريتي كارت امتيازي متوازن با ساير تكنيك ها مي باشد. ترسيم درست نقشه استراتژي، باعث ميشود كه سنجهها، اهداف كمّي و طرح هاي ابتكاري سازماني به صورت كاربردي تري انتخاب شوند(اسمیت ، ۲۰۰۶ ).
هيچ سگي ساعتش را نگاه نمي كند .
و گوزنها
نگران فراموش كردن تولدها نيستند !
فقط انسان زمان را اندازه مي گيرد و ساعت را اعلام مي كند.
و به همين دليل فقط انسان است كه از ترسي فلج كننده رنج مي برد !
ترس تمام شدن وقت ...
( از رمان "the time keeper ")
از برتراند راسل پرسيدند :" چرا يك آدم متعصب مي ترسد نسبت به اعتقاداتش شك كند و راهش را اصلاح كند ؟
برتراند راسل جواب مي دهد :" چون هميشه با خودش فكر مي كند چه جور مي توانم به تاولهاي كف پايم بگويم تمام مسيري را كه آمده ام اشتباه بوده است ؟"
اين يك مصيبت بزرگ است كه اكثر آدم هاي امروزي گرفتارش مي شوند . در همه حوزه ها از دين و مذهب گرفته همه ي اعتقادات ، باورها ، دوست داشتن ها و نفرت ها .
وقتي آدم ها براي چيزي هزينه مي دهند ، وقتي كلي از وقت و انرژي شان را مي گذارند روي يك چيزي ، ديگر حتي به ذهن شان هم نمي رسد كه ممكن است چيزي كه اين همه از وقت ، انرژي ،پول و عمرشان را گرفته است اشتباه باشد .
كاش! ماآدم ها ، مي توانستيم" هويت خودمان" را از اتفاقات روگار و عقايدمان،تفكيك كنيم كه ،اگر يك وقت فهميدم آن عقايد اشتباه بوده است ، بي هويت نشويم .
كاش آدم ها هر جا به عقيده ها ،باورها ،دوست داشتن ها و نفرت هاشان شك مي كردند همان جا ترمز مي كردند ،بي خيال تاول هاي كف پايشان مي شدند و مي گفتند جلوي ضرر را از همان جا بگيري منفعت است .
اين جاست كه تغيير واقعا جرات مي خواهد ... كاش تغيير كنيم ... كاش سعي كنيم تغيير كنيم ...كاش به فراتر از باورهايمان و اعتقادات سخت و منجمدمان بنگريم و تغيير را تجربه كنيم ... كاش ...
اين تنها راه سعادت انسان است...
عنوان كتاب :مدیریت پروژه
|
عنوان كتاب(انگليسي) :
|
||
نويسنده :مهندس منصور آجورلو |
مترجم : مترجمان: |
||
سال انتشار :1390 |
ناشر :پیام نور |
نوبت چاپ :4 |
تعداد صفحه :430 |
مقدمه :این کتاب در خصوص چگونگی اجرای پروژه ها با در نظر گرفتن ریسک پروژه ، زمان پروژه ، نحوه اجرای پروژه ، برون سپاری و ... ) ، ارزیابی پروژه را شرح می دهد . |
|||
پيام اصلی کتاب : مدیریت یک پروژه از ابتدا تا انتها |
|||
كنار زده و مي ايستي ؟
چون ممكن است آتش بگيرد و به خودت و ديگران صدمه بزند !
خودت هم همينطوري ....
وقتي جوش مي آوري ، عصبي و عصباني مي شوي ...
در اين حال تخته گاز نرو!
بزن كنار ، ساكت باش و هيچ نگو ...!
وگرنه هم به خودت آسيب مي زني هم به اطرافيان ...
( مكث طلايي )
شايد براي همه مديران فرهيخته كشور اين سوال پيش آمده باشد كه :
چگونه مي توان يك كار سه ساعته را در يك ساعت انجام داد ؟و چرا وقتي انجام پروژه اي را يك ساله تعريف مي كنيم ، در يك سال انجام مي شود و اگر همان را هشت ماه تعيين كنيم در هشت ماه انجام مي شود (البته بشرطي كه زمان در نظر گرفته شده با امكانات ، توانمندي ها ، شرايط و حجم كار تناسب داشته باشد) ؟
پاسخ همه اين سوالات در " قانون پاركينسون " نهفته است .
بر اساس قانون پاركينسون در مديريت :
**** " ذهن ، كار را به مدت زماني كه به آن اختصاص داده شده كش مي دهد " در واقع مي توان اين گونه بيان كرد ، بر اساس قانون پاركينسون :
وقت بيشتر = اتلاف وقت بيشتر
كارمند بيشتر = بيكاري بيشتر
دخل بيشتر= خرج بيشتر
لذا به عنوان مدير ، مهم است بتوانيم بر قانون پاركينسون غلبه كنيم و مهم ترين تكنيك براي غلبه بر آن :
*** تعيين مهلت زماني و ضرب الاجل معقول و پايبندي به انجام كارها در زمان تعيين شده است .
اگر كاري به كارمند يا گروه هاي كاري سپرده مي شود حتما بايد مهلت معقول انجام (بر اساس تجربه ، امكانات و حجم كار ) كاملا مشخص باشد و به طور شفاف به فرد يا گروه اعلام شود تا از اتلاف زمان ، انرژي و هزينه جلوگيري گردد .
اين قانون به قدرت تغييرات كوچك اشاره دارد !
ساموئل اسمايلز ، مولف كتاب اخلاق و اعتماد به نفس ، بر اين اعتقادست كه تكرار كارهاي كوچك نه تنها شخصيت انسان را مي سازد بلكه شخصيت ملت ها را تعيين مي كند .
1- اگر روزي 15 دقيقه را صرف خودسازي كنيد در پايان يك سال ، تغيير ايجاد شده در خويش را به خوبي احساس خواهيد كرد .
2-اگر روزي 15 دقيقه از كارهاي بي اهميت خويش بكاهيد ، ظرف چند سال موفقيت نصيبتان خواهد شد.
3- اگر روزي 15 دقيقه را به فراگيري زبان اختصاص دهيد از هفته اي يك بار كلاس زبان رفتن بهتر است.
4-اگر روزي 15 دقيقه را به پياده روي سريع اختصاص دهيد از هفته اي چند بار به باشگاه ورزشي رفتن ،نتيجه بهتري خواهيد گرفت.
5-اگر روزي 15 دقيقه مطالعه و سلول هاي خاكستري خويش را درگير كنيد : به پيشرفت هاي عظيم يادگيري دست خواهيد يافت.
زيبايي روش يا قانون 15 دقيقه در اين است كه آنقدر كوتاهست كه هيچ وقت به بهانه ي اين كه وقت نداريد آن را به تاخير نمي اندازيد . جالب تر اينكه ، كشور ژاپن امروزه موفقيت خود را مديون اين قانون مي داند .
شناسنامه خلاصه كتاب
عنوان كتاب : روش های آینده نگاری تکنولوژی
|
عنوان كتاب(انگليسي) :
|
||
نويسنده : بنیاد توسعه فردا |
مترجم : مترجمان: گروه آینده اندیشی بنیاد توسعه فردا |
||
سال انتشار :1384 |
ناشر : بنیاد توسعه فردا |
نوبت چاپ : |
تعداد صفحه :310 |
مقدمه : آینده نگاری تلاشی نظامند برای نگاه به اینده بلند مدت در حوزه های دانش ، فناوری ، اقتصاد ، محیط زیست و جامعه است که با هدف شناسایی فناوری های نوظهور و تعیین آن دسته از بخش هایی که سرمایه گذاری در انها احتمال سود دهی اقتصادی و اجتماعی بیشتری دارد ، انجام می شود . در واقع ، آینده نگاری یعنی آمادگی برای آینده و یعنی به کار بردن منابع موجود به بهترین وجه ممکن در راستای ارزشها |
|||
پيام اصلی کتاب : آینده نگاری به عنوان فرایندی سیستماتیک برای زمینه سازی تحقق آینده مطلوب جوامع امروزی به شمار می روند |
|||
لينك دانلودو خريد ( 1500تومان ) |